Tyre is freeware (gratis software) die de integratie van Google Maps routes met uw navigatiesysteem mogelijk maakt. Een must voor iedere motorrijder...
Het gebruiken van Tyre zal meestal voor zich spreken. Toch kunnen er vragen boven komen. Onze hulp is ervoor om je wegwijs te maken en je te helpen met eventuele problemen. Je kunt naar de hulppagina's gaan door hier te klikken of je kunt de meest gestelde vragen hieronder raadplegen.
(Dit plaatje is de paniekkabouter, gemaakt door Paddy Hansen. Met dank dat het hier gebruikt mag worden.) |
![]() |
Hier is een aantal Veel Gestelde Vragen (Frequently Asked Questions, FAQs) verzameld.
Lees eerst deze pagina, voordat je een e-mail stuurt met je vraag.
Veel vragen gaan over de Google Maps API Key. Hier zijn een paar belangrijke elementen:
Om de geldigheid van je Google API Key checken te checken, klik hier! Om de instellingen van je Google API te zien of te bewerken, klik hier! |
Dit is de vraag die op dit moment het meest gesteld wordt: Waarom zijn mijn routepunten verbonden met rechte lijnen in plaats van lijnen die het verloop van de wegen volgen? Het antwoord is te lezen door hier te klikken. |
Krijg je iets zoals dit te zien: |
![]() |
Of zoals dit: |
![]() |
De meest waarschijnlijke reden is een instelling van je Google Key. Mogelijk moet je jouw 'passieve' Key na de testperiode van een jaar 'activeren'. Hoe je dat moet doen, kun je hier vinden: Google Key activeren. |
Google zal je adviseren om het gebruik van je APIs te beperken. Voor het gebruik met Tyre is dat onnodig, want je gebruikt de Key alleen voor jezelf. Bovendien kan het problemen opleveren, zo is al vaak gebleken. Breng dus geen beperkingen aan! |
![]() |
dé manier om de veelgestelde vragen gemakkelijk te raadplegen!
A. Tyre zelf
B. Tyre en TomTom of Garmin (incl. mobiele telefoons/toestellen/tablets)
C. Tyre en Google Maps
D. Tyre en Google Earth
E. Als niets wil helpen...
2. Na het starten van Tyre zie ik geen kaart. Wat moet ik doen?
Antwoord
De kans is groot dat je computer besmet is met malware, die het weergeven
van de kaart verhindert.
Gebruik de malwarescanner van Malwarebytes om je computer op te schonen:
www.malwarebytes.com/premium/
Goed om te weten: sommige gebruikers dachten dat hun computer niet
besmet was met malware (omdat ze al een andere malwarescanner gebruikten).
Toch hebben ze gemerkt dat de scanner van Malwarebytes nog andere malware wist
te ontdekken: het verwijderen ervan heeft hun probleem opgelost!
3. De letters op de kaart zijn te klein: ik kan de straatnamen enz. niet lezen.
Antwoord
Dit probleem wordt veroorzaakt door een instelling op de server van Google Maps.
(Vroeger bestond dit probleem niet.) Je kunt dit probleem tegenkomen als de
scherminstellingen van Windows anders zijn dan de standaardinstellingen.
Waarschijnlijk is de standaardinstelling van 96 dpi (vanwege de leesbaarheid
van het scherm) veranderd naar 120 dpi.
Om dit probleem op te lossen: ga naar het venster voor de 'Voorkeuren' en
selecteer de tab 'Google Maps - Kaart'
Ga naar de balk met de aanduiding 'Formaat (kaart, lettertype, afbeeldingen)'.
Verplaats de schuif op de balk naar rechts. In de meeste gevallen is het voldoende
om de schuif twee posities naar rechts te verplaatsen (naar het midden van
de balk).
4. Ik heb het setup bestand gedownload, maar ik krijg de melding dat geen geldige Win32 toepassing is.
Antwoord
Bij het gebruiken van beschermingssoftware voor internet, zoals een
geavanceerde firewall, is het mogelijk dat die software het downloaden van
EXE files blokkeert of dat het zorgt voor een verkeerde (of incomplete) download.
Als dat het geval is, schakel dan de beschermingssoftware uit en probeer
opnieuw om Tyre te downloaden. Schakel de beschermingssoftware weer in na
het downloaden.
5. Er zijn gegevens van mijn bestand (kmz, gpx, etc.) verloren gegaan. Hoe kan dat?
Antwoord
Tyre zal alleen de routepunten (of nuttige plaatsen) opslaan met de coördinaten
ervan, en daarbij eventueel gegevens m.b.t. de route en de de hoogte. Andere
gegevens, zoals verwijzingen naar bijbehorende plaatjes e.d., worden niet opgeslagen.
6. Ik wil Tyre installeren, maar ik krijg allerlei foutmeldingen...
Antwoord
Om Tyre te kunnen installeren, moet je beheerdersrechten hebben, anders loop
je tegen een aantal foutmeldingen aan.
Als je geen beheerdersrechten hebt (bijv. als een gebruikersaccount hebt met
beperkte toegangsrechten), is het waarschijnlijk niet mogelijk om Tyre goed te installeren.
Als er foutmeldingen verschijnen over bestanden die missen of die niet
geïnstalleerd kunnen worden, doe dan het volgende: log eerst uit vanuit je
huidige account en log daarna in met een account dat wel beheerdersrechten
heeft. Probeer van daaruit opnieuw om Tyre te installeren.
Om Tyre vanaf de computer te kunnen installeren op een verwijderbare schijf (zoals een USB stick), zijn geen beheerdersrechten nodig.
7. Sommige voorkeuren kunnen niet gewijzigd worden. Ook de installatie van Google Earth kan niet hersteld worden.
Antwoord
Een aantal voorkeuren kan alleen ingesteld worden vanuit een account met
beheerdersrechten. Hetzelfde geldt voor het activeren van sommige functies.
Als het niet mogelijk is om bestandssoorten aan Tyre verbinden (*.itn; *.ov2; *.gpx; *.csv) of als het niet mogelijk is om de installatie
van Google Earth te repareren, log dan uit vanuit het huidige account en log daarna in met een account dat beheerdersrechten heeft. Of neem contact op met de beheerder.
8. Komt er een versie van Tyre voor Mac computers of voor Linux/Ubuntu?
Antwoord
Nee, die versie komt er niet. Tenminste niet in de nabije toekomst. Als ik leer hoe ik programma's moet maken voor Mac computers of voor Linux/Ubuntu, zal ik het opnieuw gaan ovewegen.
Intussen is het mogelijk om Tyre te gebruiken op een Mac computer via een programma, dat een Windows-omgeving emuleert op de computer, zoals het programma WINE,
dat gratis te downloaden is. Vanuit die omgeving kan Tyre gebruikt worden.
9. Tyre gebruikt een map met de naam 'Tyre' in de gebruikersomgeving (User Application Data). Kan ik daarvoor een andere map gebruiken?
Antwoord
Ja, dat is mogelijk. Maar het is beter om dat alleen te doen als het beslist nodig is!
Installeer eerst Tyre. Zet daarna de volgende stappen:
10. Als ik 'Omkeren' gebruik om mijn rit de andere kant op te laten gaan, heeft de route allerlei fouten.
Antwoord
Als de functie 'Omkeren' gebruikt wordt, is het belangrijk om de route te
controleren. Sommige routepunten zullen verplaatst moeten worden, bijv. als
ze op de andere kant van een snelweg staan.
11. Ik wil Tyre gebruiken, maar ik krijg de volgende foutmelding: 'Range check error'.
Antwoord
Dit bericht betekent dat sommige variabelen niet bestaan of niet geïnitialiseerd kunnen worden.
Installeer een helemaal schone versie van Tyre. Daarvoor moet het eerst volledig van de computer verwijderd worden. Er is een programma beschikbaar dat alle nodige schoonmaakacties kan uitvoeren. Klik hier om het te downloaden.
Wil je het liever zelf doen, volg dan deze stappen:
- Verwijder Tyre van de computer.
- Verwijder de volgende sleutel (en alle subsleutels ervan) uit het register:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Tyre
Als er nog bestanden van Tyre op de schijf staan, verwijder die dan ook:
- Verwijder de map C:\Program Files\Tyre met de inhoud ervan.
- Verwijder de map Application Data van Tyre map met de inhoud ervan.
12. Ik wil Tyre gebruiken, maar ik krijg de volgende foutmelding: 'Invalid floating point operation'.
Antwoordr
Deze melding heeft veel overeenkomsten met de voorgaande.
Voer daarom eerst de aanbevolen acties uit die hierboven genoemd worden.
Daarna moeten de bestanden jscript.dll en vbscript.dll (opnieuw) geregistreerd
worden. Dat kan als volgt gedaan worden:
- Druk op WinToets+R (WinToets is de toets met de Windows vlag, naast de Ctrl-toets op het toetsenbord).
- Er verschijnt een venster waarin een opdracht gegeven kan worden.
- Typ deze opdracht: regsvr32 jscript.dll
- Druk vervolgens op Enter.
- Herhaal dezelfde stappen voor deze opdracht: regsvr32 vbscript.dll
13. Is het mogelijk om Tyre te gebruiken voor fiets- en wandelroutes, zodat fiets- of wandelpaden gebruikt worden?
Antwoord
Ja, dat kan. Open de voorkeuren en kies het tabblad 'Google Maps - Route'.
Daar kan gekozen worden voor wandelen, fietsen of rijden.
14. Bij de voorkeuren is een optie om sommige bestanden op te slaan in UTF-8 formaat. Waar is dat voor?
Antwoord
Dit is een optie voor sommige bestandstypen: *.gpx (GPS Exchange files), *.kml and
*.kmz (Google bestanden). Normaal gesproken worden deze bestanden opgeslagen in het UTF-8 format. Als
er geen problemen zijn, laat deze instelling dan ongewijzigd (aankruisvakje
ingevuld).
Maar er zijn programma's die niet met deze bestandssoorten kunnen omgaan in
UTF-8 formaat, zoals POIEdit. Als een bestand (van de genoemde soorten) geopend
moet worden in zo'n programma, maak dan het aankruisvak leeg, voordat het
bestand opgeslagen wordt. Het bestand wordt dan opgeslagen in ANSI formaat.
Opmerking: het ANSI formaat heeft minder mogelijkheden dan het UTF-8 formaat.
Daaarom kan het zijn dat Google Earth en andere programma's foutmeldingen laten
zien als ANSI gebruikt wordt in plaats van UTF-8.
15. Tyre maakt geen gebruik van Google Maps. Wat ik ook doe, telkens wordt Google Earth opgestart.
Antwoord
Om Tyre goed te installeren, moet dat gebeuren met beheerdersrechten. Als dat
niet gebeurt, wordt de installatie niet goed uitgevoerd. Sommige bestanden
zullen missen. Dat geeft problemen bij het gebruiken van Tyre.
16. Ik krijg een melding over een bestand dat blijkbaar mist, zoals bijvoorbeeld 'UTF8Code.txt'.
Antwoord
Dit is hetzelfde als hierboven: Tyre moet geïnstalleerd worden vanuit een
account met beheerdersrechten.
17. Is het mogelijk om Tyre te installeren op een draagbaar apparaat (zoals een USB stick)?
Antwoord
Ja, dat kan, maar het is niet mogelijk op het setup programma daarvoor te gebruiken.
Om Tyre te installeren op een draagbaar apparaat, moet het eerst geïnstalleerd
worden op de computer.
Nadat dat gebeurd is, kan Tyre van daaruit geïnstalleerd worden op een draagbaar apparaat:
kies het menu 'Extra' en kies vervolgens 'Tyre installeren op USB-stick...'
Als het gaat om een stick met U3 functies of als PortableApp.com geïnstalleerd
is op de USB-stick, kan ook Tyre geïnstalleerd worden als U3-toepassing of als
toepassing voor PortableApps.com.
18. Ik heb een mooie route gedownload, maar ik wil het beginpunt en het eindpunt wijzigen. Hoe kan ik dat doen?
Antwoord
Tyre heeft een ideale oplossing voor dit probleem: selecteer in de lijst het
routepunt dat het nieuwe startpunt moet worden.
Kies daarna voor het menu 'Routepunt' en vervolgens voor 'Startpunt...'
Dat is alles! De route zal nu opnieuw samengesteld worden: alle routepunten
worden opgeschoven, zodat de route een nieuw startpunt en een nieuw eindpunt krijgt.
19. Ik gebruik een VPN verbinding voor mijn (laptop) computer naar een server. Daardoor lijkt Tyre niet goed te werken.
Antwoord
Het volgende biedt een goede oplossing: open de lokale netwerkverbinding (klik op het netwerkpictogram in het systeemvak),
zoek de VPN verbinding en klik erop met de rechter muisknop. Kies vervolgens Eigenschappen. Open het tabblad Netwerken en
selecteer Internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4), klik op Eigenschappen, klik op Geavanceerd en
verwijder dan het vinkje bij de optie Standaard gateway in het externe netwerk gebruiken.
Klik op OK tot alle dialoogvensters gesloten zijn. Dat is alles!
1. Ik krijg de melding dat mijn TomTom of Garmin niet gevonden kan worden.
Antwoord
Tyre is ooit begonnen als hulpmiddel voor de TomTom RIDER.
Maar het is evengoed te gebruiken met een aantal andere TomTom apparaten. Toch
zal bij een aantal systemen de genoemde melding verschijnen, omdat er heel
verschillende types TomTom apparaten zijn.
Sinds versie 5.43 is Tyre ook bruikbaar voor Garmin toestellen.
Maar ook hier geldt, dat het niet voor alle toestellen geldt. Verder naar onderen
staat meer informatie hierover.
Voor TomTom modellen, ouder dan de Rider 40/400 (2015 en eerder)
Als deze foutmelding verschijnt, terwijl de TomTom verbonden is met de computer,
kan het probleem hiermee hopelijk opgelost worden:
2. Ik heb niet een TomTom RIDER, maar een ander TomTom apparaat of een PDA. Kan ik evengoed Tyre gebruiken?
Antwoord
Tyre is oorspronkelijk ontworpen als een hulpmiddel voor de TomTom RIDER,
maar het gebruik ervan is niet zozeer afhankelijk van de hardware, maar vooral
van de software die erop staat. Daarom kan Tyre ook gebruikt worden in
combinatie met andere TomTom toestellen of met een PDA.
Er is maar één voorwaarde: de goede software moet geïnstalleerd zijn op de
TomTom of op de PDA: TomTom Navigator versie 5 of hoger.
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, heb ik van anderen goede verhalen
gehoord over het gebruik van hun TomTom GO of ONE of hun PDA met Tyre.
3. Ik heb geen TomTom software, maar een heel ander systeem. Kan ik evengoed Tyre gebruiken?
Antwoord
Misschien wel, misschien niet.
Tyre kan routebestanden opslaan in verschillende formaten, o.a.: *.itn
(TomTom routebestanden), *.ov2 (TomTom Nuttige Plaatsen), *.kml / *.kmz (Google Earth), *.rte / *.rt2 (OziExplorer), *.gpx
(Garmin GPS Exchange) en *.csv (Garmin Nuttige Plaatsen).
De meeste andere systemen accepteren geen itn of kml bestanden. Mogelijk
accepteren ze wel gpx bestanden, omdat dat bestandsformaat een gangbaar type is voor uitwisseling van GPS bestanden.
Als je systeem dus kan werken met gpx bestanden, kun je Tyre gebruiken.
Sinds versie 5.43 is Tyre volledig compatibel met Garmin toestellen.
Concreet: als je een Garmin toestel met de computer verbindt, zal Tyre dat merken en omschakelen naar de 'Garmin modus'.
Sinds versie 6.40 is Tyre volledig compatibel met Interphone GPSBike toestellen.
Concreet: als je zo'n toestel met de computer verbindt, zal Tyre dat merken en omschakelen naar de 'Interphone modus'.
Wil je daarover meer te weten komen, lees dan de korte handleiding die we daarvoor gemaakt hebben. Je kunt die hier downloaden.
Als je gebruikt maakt van iGo software, kun je Tyre op deze manier gebruiken:
sla je route op in het Google KML formaat. Maak zo nodig een map met de naam 'userdata' aan op
de SD-kaart, met daarin een submap met de naam 'route'. Kopieer de routes (in het KML
formaat) naar die map.
Als je gebruikt maakt van Navigon software, kun je Tyre op deze manier gebruiken:
sla je route op in het Google KML formaat. Kopieer daarna de route naar de goede
map op je navigatiesysteem.
4. Hoe kan ik de map vinden waar mijn routebestanden opgeslagen zijn?
Antwoord
In het geval van een TomTom RIDER of een (qua software) vergelijkbaar model TomTom,
worden de routebestanden opgeslagen in een map met de naam 'ITN'. Deze map
bevindt zich in de hoofdmap van de TomTom.
Voor een PDA werkt het iets anders.
Met TomTom Navigator 5 software worden de routebestanden opgeslagen in
'\Storage Card\ITN' of in '\Opslagkaart\ITN'.
Met TomTom Navigator 6 software (of hogere versies) kunnen de routes in twee
verschillende mappen opgeslagen zijn: in '\Storage Card\ITN' ('\Opslagkaart\ITN') en in '\Program Files\Navigator\ITN' ('\Programmabestanden\Navigator\ITN').
Als het nog steeds niet lukt om de map met de routebestanden te vinden,
kan het volgende helpen:
Voor nieuwere modellen van TomTom (vanaf ongeveer 2016) geldt dat routes alleen nog benaderd kunnen worden op het toestel zelf of via Tyre/MyDrive.
5. Hoe kan ik de map vinden waar mijn POI bestanden (Nuttige Plaatsen) opgeslagen zijn?
Antwoord
Alle POI bestanden worden opgeslagen in dezelfde map als de kaart waar ze bij horen.
Bijvoorbeeld: een POI bestand met alle goedkope tankstations in West-Europa
zijn te vinden in de map met de kaart van West-Europa (meestal heet die map
'Western Europe').
Als je een TomTom RIDER, GO of ONE hebt, zijn de mappen met kaarten te vinden
op de opslagkaart of in het interne geheugen van de TomTom (bijv. 'F:\<naam van kaart>').
Als je een PDA hebt met TomTom Navigator software, zijn de mappen met kaarten
te vinden op de opslagkaart in de PDA ('\Storage Card\<naam van kaart>' of '\Opslagkaart\<naam van kaart>').
Voor nieuwere modellen van TomTom (vanaf ongeveer 2016) geldt dat POI bestanden alleen nog benaderd kunnen worden op het toestel zelf of via Tyre/MyDrive.
6. Op mijn TomTom kan ik de optie 'Planningvoorkeuren' niet vinden. Ik kan dus ook de optie 'Vraag het me als ik plan' niet instellen.
Antwoord
LET OP: dit antwoord geldt alleen voor oudere modellen, tot ongeveer 2015.
Open de voorkeuren van de TomTom: raak het scherm ergens aan en tik op
'Voorkeuren' of 'Instellingen'. In de linker bovenhoek van het scherm is te
zien hoeveel voorkeurschermen er beschikbaar zijn. Als er '1 van 3' staat,
zijn de 'Planningvoorkeuren' niet beschikbaar. Ze zijn verborgen. Gelukkig is
het heel gemakkelijk om ze tevoorschijn te halen. Volg deze stappen:
7. Ik kan geen 'Reisplanner' vinden op mijn TomTom. Wat nu?
Antwoord
LET OP: dit antwoord geldt alleen voor oudere modellen, tot ongeveer 2015.
Nieuwere modellen (vanaf 2016) hebben geen aparte optie 'Reisplanner'.
Als je een TomTom GO 1000, VIA LIVE (of een vergelijkbaar toestel uit de serie
'Navigation 3') hebt, heb je een toestel dat van helaas beperkte mogelijkheden
heeft: het toestel heeft geen reisplanner aan boord. Maar er is een andere
oplossing om toch routes in het toestel te kunnen zetten: kies in het menu
‘TomTom’ voor het onderdeel ‘Routetracks’ om de route op een andere manier in
het toestel te zetten.
Min of meer hetzelfde geldt voor een TomTom ONE 3e of 4e Editie: deze
toestellen hebben geen reisplanner. Maar in deze gevallen is er soms een
oplossing. Heel wat gebruikers verzekeren ons dat ze baat hebben gehad bij de
volgende oplossing: de software van de 3e/4e Editie heeft wel degelijk de
mogelijkheid voor het plannen van een reis met routepunten. Het is alleen de
kunst om die mogelijkheid tevoorschijn te halen door het wijzigen van het menu.
Er is een eenvoudige toepassing, een menubewerkingsprogramma, dat daarbij
kan helpen. Als je dat programma gebruikt, doe je dat uiteraard voor eigen risico.
Verder heb ik begrepen dat dit menubewerkingsprogramma niet goed werkt met
TomTom firmware versie 8: de TomTom loopt vast bij het activeren van nieuw
toegevoegde menu-elementen. Probeer in dat geval versie 7 te installeren om
het 'geavanceerde' menu te kunnen gebruiken.
De Menu Editor is hier te vinden:
https://www.gregoryduncan.com/ttmd/index.php
Jammer genoeg schijnt deze website regelmatig onbereikbaar te zijn. In dat
geval is het beste om met Google te zoeken op 'tomtom menu editor' om een
vergelijkbaar programma te vinden.
8. In mijn TomTom is de route anders dan de route die ik op de kaart gemaakt heb. Wat doe ik verkeerd?
Antwoord
LET OP: dit antwoord geldt alleen voor oudere modellen, tot ongeveer 2015.
Waarschijnlijk doe je helemaal niets verkeerd. Als je een route maakt, wees je
er dan van bewust dat je in feite NIET een route maakt. Dat klinkt misschien
vreemd, maar wat je in werkelijkheid doet, is ALLEEN het maken van een aantal
routepunten. Deze routpunten worden gekopieerd naar je TomTom. Die zal zelf
een route berekenen aan de hand van de routepunten die je opgegeven hebt en
met de voorkeuren die ingesteld hebt (vermijden van snelwegen, snelste route,
kortste route, enz.).
Zodoende is het altijd belangrijk om de routepunten nauwkeurig te plaatsen om
er zeker van te zijn dat je TomTom de route berekent die jij wilt: de plekken
waar je komen wilt of de plekken die je vermijden wilt.
Dat betekent dus ook dat je de routelijnen van Google Maps niet blindelings
kunt vertrouwen. Je TomTom kan (met de voorwaarden die je opgegeven hebt) een
andere route berekenen dan Google Maps. Daarom is het belangrijk om voldoende
routepunten op te geven: hoe meer routepunten, des te meer wordt het verloop
van de route betrouwbaar. (Een routepunt op iedere meter van je route zou een
supernauwkeurige route garanderen, maar dat is in de praktijk natuurlijk niet
te doen.)
9. Mijn TomTom kan niet werken met routebestanden die gemaakt zijn door Tyre. Ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?
Antwoord
Blijkbaar gebruik je een oudere versie van de TomTom navigator software.
Oudere versies kunnen niet omgaan met de naam van de auteur in het routebestand.
Zet daarom die optie uit bij de voorkeuren: klik op het menu 'Extra' en vervolgens
op 'Voorkeuren'. Ga dan naar de tab 'Bestanden'. Op die tab staat de optie 'Uw
naam aan nieuwe bestanden toevoegen'. Verwijder het vinkje bij die optie.
10. Mijn TomTom stuurt me telkens terug naar een routepunt dat onbereikbaar is door wegwerkzaamheden of om een andere reden.
Antwoord
De TomTom zal de opgegeven route berekenen aan de hand van de opgegeven routepunten, totdat ze allemaal bezocht zijn.
Als een bepaald routepunt onbereikbaar is, moet het gemarkeerd worden als bezocht. De TomTom zal dan dat routepunt negeren bij het berekenen van de route.
Een routepunt markeren als bezocht gaat als volgt:
- Selecteer 'Reisplanner' in het hoofdmenu van de TomTom.
- De lijst met routepunten in het reisplan wordt weergegeven.
- Tik op het routepunt dat overgeslagen moet worden.
- Er verschijnt een scherm met verschillende opties voor het routepunt.
- Eén van die opties is 'Markeer als bezocht'. Tik daarop.
- De TomTom gaat automatisch terug naar de lijst met routepunten.
- Tik op 'OK' om de route opnieuw te laten berekenen.
Met een TomTom Rider Urban of Pro is er een eenvoudiger manier om dit voor elkaar te krijgen:
- Open het snelmenu (het blauwe handje op het scherm) en tik op 'Ga naar volgende tussenstop'.
LET OP: dit antwoord is alleen geldig voor oudere modellen, tot ongeveer 2015. Nieuwere modellen (vanaf 2016) zullen een route (track) maken of gebruiken dat naar het toestel gekopieerd is bij het overzetten.
11. Hoe kan ik een route activeren in mijn Garmin, nadat de route door Tyre naar het toestel is gekopieerd?
Antwoord
Ik ben niet bekend met alle soorten toestellen, maar hier is een beschrijving
die gebruikt kan worden voor de oudere modellen van Garmin Zumo.
(Misschien is die ook bruikbaar voor andere soorten toestellen.)
Wacht op de melding van Tyre dat de route met succes gekopieerd is naar de Garmin.
Maak de USB-kabel los van het toestel en start de Zumo.
Ga dan naar 'Tools' -> 'My data' -> 'Import route from file' -> selecteer <naam van route> -> 'Import'.
Als het importeren klaar is, krijg je mogelijk de melding 'The route is too long'; klik op OK!
De route staat nu op je Zumo onder 'Where to' -> 'Custom Routes' -> <naam van route>.
Als je een nieuwer model hebt met een 'Routeplanner' app, is het volgende belangrijk, als je de route in de app wilt openen:
Bij het openen van de route wordt gevraagd om je 'volgende bestemming' te selecteren.
Je bent dan geneigd om het laatste routepunt van je route te kiezen. Doe dat niet! Kies in plaats daarvan het eerste punt:
dat is de start van je route en dat is dus de eerstvolgende bestemming waar je naar toe wilt.
Dit is de logica van Garmin, maar als je het eenmaal weet, werkt het wel.
Daar hoort dus ook het volgende bij: als je een route gaat maken, zorg dat altijd dat je eerste routepunt niet samenvalt met de plek waar je start. Want anders gaat het natuurlijk niet goed...
12. Hoe moet ik Tyre gebruiken in combinatie met mijn smartphone, iPhone, iPad of tablet?
Antwoord
Allereerst is het belangrijk om na te gaan of je smartphone TomTom software bevat die ondersteuning biedt voor routeplanning met behulp van .itn bestanden (de zgn. ‘Reisplanner’). Als dat het geval is, is het erg gemakkelijk: eenvoudig de smartphone met de computer verbinden; Tyre zal het toestel automatisch herkennen. Om een route naar het toestel te kopiëren, is het voldoende om te klikken op de knop ‘Kopiëren naar TomTom.’
Dit geldt voor de meeste mobiele telefoons/toestellen met het Windows CE besturingssysteem.
Hier volgt een aantal opmerkingen voor telefoons/toestellen met andere besturingssystemen:
Voor toestellen met Android besturingssysteem:
- De TomTom app voor Android ondersteunt het gebruik van POI/NP bestanden (*.ov2). Tyre kan hiervoor gebruikt worden.
- De TomTom app voor Android ondersteunt niet het gebruik van .itn bestanden voor het plannen van een route. Jammer, maar het is niet anders.
Voor iPhone/iPad:
- De TomTom app voor iPhone/iPad ondersteunt niet het gebruik van .itn bestanden voor het plannen van een route. Jammer, maar het is niet anders.
- Tyre kan wel gebruikt worden samen met Navigon software op het toestel:
1. Kies in het menu ‘Extra’ voor het onderdeel ‘iPhone’.
2. Geef je e-mailadres op. Vul een e-mailadres in, dat bereikbaar is vanaf het toestel.
3. Open de mail op je iPhone/iPad. De mail bevat één of meer linkjes (of één of meer aangehechte bestanden). Klik op de link(s) of open de bijlage(n) en klik op de link in de bijlage(n).
1. Als ik de kaart wil openen om bestanden te bewerken, krijg ik een foutmelding.
Antwoord
Om de ingebouwde kaart van Google Maps te kunnen gebruiken, moet het uitvoeren
van JavaScript toegestaan zijn op de computer. Zorg ervoor dat dit het geval is.
Deze instelling kan zo nodig gewijzigd worden met je webbrowser.
Klik hier om te ontdekken hoe dat moet.
2. Zijn de routelijnen op de ingebouwde kaart te verslepen om de route te wijzigen?
Antwoord
Ja. Als dat niet het geval is, heb je de betreffende optie uitgeschakeld.
1. Het inschakelen van deze optie gaat als volgt: klik in het menu 'Extra'
op 'Voorkeuren'. Het voorkeurenvenster wordt geopend. Kies vervolgens de
tab 'Google Maps - Route',
en vul het aankruisvakje in bij de optie 'Versleepbare routelijnen gebruiken'.
2. Als de optie uitgeschakeld is, werkt het iets anders:
- Klik ergens op de routelijn.
- Op die plek wordt een nieuw routepunt ingevoegd.
- Versleep het nieuwe routepunt naar de plek waar het hoort.
- De routelijn zal in overeenkomstig aangepast worden.
3. Bij het berekenen krijg ik de foutmelding dat de route niet berekend kan worden. Wat is er aan de hand?
Antwoord
Deze melding kan verschillende oorzaken hebben:
4. Mijn routepunten worden niet weergegeven. In plaats daarvan krijg ik een foutmelding.
Antwoord
Het kan zijn dat je firewall te actief is, waardoor Tyre geblokkeerd wordt in het gebruiken van internet. Probeer eens het volgende:
- Zet je firewall tijdelijk uit.
- Start Tyre. Als er dan geen foutmeldingen komen, was de 'fout' afkomstig van de firewall.
- Activeer de firewall en pas de instellingen aan, zodat Tyre niet langer geblokkeerd wordt.
5. Bij het maken van nieuwe routepunten worden ze telkens verplaatst naar de dichtstbijzijnde weg. Dat wil ik niet.
Antwoord
Standaard worden routepunten verplaatst naar de dichtstbijzijnde weg als ze
op een andere plek (die niet een weg is) aangemaakt worden. Dit is gedaan
om het uitstippelen van een route eenvoudiger te maken.
Als je dat niet wilt (om welke reden dan ook), kun je dat wijzigen: klik op
'Voorkeuren' in het menu 'Extra'. Selecteer vervolgens de tab 'Google Maps - Map' en verwijder het
vinkje bij de optie 'Routepunten nauwkeurig op wegen plaatsen'.
Als je dit doet, is het beter om meteen ook de optie 'Berekenen' uit te zetten.
Routes worden namelijk altijd berekend via de wegen. Als je een route laat
berekenen met routepunten die lukraak op de kaart verspreid staan, zal het
verloop van je route er afschuwelijk uit zien!
6. Bij het openen van de kaart krijg ik een melding dat de toegang geweigerd wordt.
Antwoord
Blijkbaar gaat het om een oudere versie van Tyre. Als gevolg
van wijzigingen op de server van Google, is niet langer mogelijk om die oudere
versie te gebruiken in combinatie met de ingebouwde kaart van Google.
Update Tyre naar de meest recente versie.
7. Ik wil de afstanden weergeven in mijlen, niet in kilometers. Hoe moet ik dat instellen?
Antwoord
Dat is gelukkig heel eenvoudig:
- Klik op 'Voorkeuren' in het menu 'Extra'.
- Selecteer de tab 'Google Maps - Route'.
- Plaats een vinkje bij de optie 'Afstand weergeven in mijlen'.
8. Ik wil nieuwe routepunten of POIs maken door het opgeven van een postcode, maar Tyre zet zo'n nieuw punt vaak op de verkeerde plek.
Antwoord
Het is belangrijk om in Tyre de gelocaliseerde versie van Google Maps te gebruiken, als je wilt zoeken met postcodes.
Het localiseren van Tyre gebeurt in het voorkeurenvenster op de tab 'Google Maps - Kaart':
stel de 'Google Maps' locatie in voor je eigen land, bijvoorbeeld: https://maps.google.nl
9. Als ik een nieuw punt aanmaak op de kaart, wordt dat punt meteen verplaatst naar een andere plek op de kaart.
Antwoord
Tyre raadpleegt de Google Maps database via je internetverbinding. Als de kaart
geen routepunt accepteert op een bepaalde plek, is het geen geldige weg of de weg
is afgesloten (volgens Google Maps).
Als er toch een routepunt op die plek moet komen (je weet zeker dat er wel een
weg is of dat de weg niet afgesloten is), doe dan het volgende:
- Open het voorkeurenvenster en selecteer de tab 'Google Maps - Kaart'.
- Verwijder het vinkje bij de optie 'Routepunten nauwkeurig op wegen plaatsen'.
Nu kunnen routepunten op elke willekeurige plek geplaatst worden.
Maar: het berekenen van de route zal niet goed werken (daarvoor wordt de Google Maps database weer gebruikt).
Gelukkig is dat geen probleem, als de TomTom weet dat de weg begaanbaar is:
de TomTom zal zelf een route berekenen aan de hand van de opgegeven routepunten.
10. Ik ben een route aan het plannen die over een bergpas gaat, maar Tyre gebruikt die bergpas niet bij het berekenen. Waarom gaat dat niet goed?
Antwoord
Dit probleem wordt veroorzaakt door een fout in de database van Google Maps.
Om de één of andere reden zijn verschillende passen in de Alpen (en mogelijk
ook op andere plekken) het hele jaar door gemarkeerd als 'afgesloten'. Zodoende
berekent Google Maps een rare route om je op je bestemming te krijgen.
Wat je het beste kunt doen: zet de datum uit via de knop 'Seizoensgebonden
afsluitingen negeren' (midden boven de kaart).
11. Ik wil streetview activeren, maar ik zie niets.
Antwoord
Uiteraard werkt streetview alleen voor gebieden die daarvoor in kaart gebracht zijn.
12. Ik wil mijn route printen als tekst of als een afbeelding. Hoe moet ik dat doen?
Antwoord
Een route kan alleen geprint worden, als die berekend is. Zorg er dus voor, dat dat het geval is.
Als het berekenen niet vanzelf start, klik dan op de knop 'Berekenen'.
Nadat de route berekend is, zijn er twee mogelijkheden om die te printen:
- De tekst van de route printen (road book).
- Een afdruk van de route printen (kaart).
13. Ik wil de kaart openen, maar ik zie niets. Het venster verschijnt niet of de inhoud is leeg.
Antwoord
Het kan zijn dat er een probleem is met de beveiliging op de computer.
Mogelijk dat de firewall Tyre blokkeert in het gebruiken van internet. Doe dan dit:
- Zet de firewall tijdelijk uit.
- Start Tyre. Als het nu wel goed gaat, was de 'fout' afkomstig van de firewall.
- Herstart de firewall en pas de instelligen aan zodat Tyre gebruik kan maken van internet.
14. Tyre is erg traag en lijkt vast lopen. Wat is er aan de hand?
Antwoord
Dit kan optreden wanneer wanneer een bestand veel routepunten (of nuttige plaatsen) bevat.
In dat geval wordt het vertragen veroorzaakt door Windows: het geheugen loopt vol.
Het kan zelfs lijken alsof Tyre vastgelopen is (afhankelijk van het aantal
routepunten/nuttige plaatsen en de snelheid van je computer). In werkelijkheid
is dat niet het geval, maar het kan soms lang duren voordat alle acties
uitgevoerd zijn.
Het wordt aanbevolen om niet meer dan 100 routepunten of nuttige plaatsen
te gebruiken voor één bestand. Worden het er meer, splits dan het bestand of
verminder het aantal punten. Beide acties zijn beschikbaar via het menu 'Bestand'.
15. Ik wil de kaart openen, maar ik zie geen kaart.
Antwoord
Als er alleen een melding (met het logo van Tyre) te zien is over inlezen en wachten, en de kaart komt maar steeds niet tevoorschijn, dan is er waarschijnlijk een probleem met de Google API Key.
Als je Key ongeldig is, zullen daardoor allerlei problemen met de kaart optreden: rechte lijnen tussen de routepunten, geen zoekresultaten, problemen met de routepunten zelf, enz.
Om een geldige Google API Key te krijgen, moet het hele proces voor aanmaken ervan doorlopen worden, inclusief het inschakelen van de facturering.
Open deze pagina: Google API Console. Klik op het plaatje hier rechts om het te vergroten. Volg deze stappen: - Ga naar 'Dashboard'. (Rode pijl) - Controleer de API's. (Groene pijl) - Voeg zo nodig API's toe. (Blauwe pijl) |
![]() |
16. Ik wil een routepunt invoegen tussen bestaande routepunten. Hoe moet ik dat doen?
Antwoord
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de voorkeuren:
Als bij de voorkeuren de optie 'Versleepbare routelijnen gebruiken' uitgeschakeld is, werkt het als volgt:
17. De routelijn ziet er vreemd uit: niet als een rechte lijn, maar als een lijn met zigzag-strepen.
Antwoord
Dit kan het gevolg zijn, wanneer de instellingen voor het lettertype van Windows (de grootte van het lettertype) gewijzigd zijn.
Als dit probleem zich voordoet, zet dan de instellingen voor het lettertype van Windows terug naar de standaardinstelling.
Als daardoor de letters op het scherm te klein worden, dan is het beter om niet het lettertype van Windows aan te passen, maar om in plaats daarvan de schermresolutie aan te passen.
18. De routelijn verbindt de routepunten met rechte lijnen in plaats van lijnen die het verloop van de wegen volgen.
Antwoord
De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is een probleem met de Google API Key.
Als je Key ongeldig is, zullen daardoor allerlei problemen met de kaart optreden: rechte lijnen tussen de routepunten, geen zoekresultaten, problemen met de routepunten zelf, enz.
Om een geldige Google API Key te krijgen, moet het hele proces voor aanmaken ervan doorlopen worden, inclusief het inschakelen van de facturering.
Open deze pagina: Google API Console. Klik op het plaatje hier rechts om het te vergroten. Volg deze stappen: - Ga naar 'Dashboard'. (Rode pijl) - Controleer de API's. (Groene pijl) - Voeg zo nodig API's toe. (Blauwe pijl) |
![]() |
19. Ik probeer iets te zoeken op de kaart, maar Tyre kan niets vinden.
Antwoord
De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is een probleem met de Google API Key.
Als je Key ongeldig is, zullen daardoor allerlei problemen met de kaart optreden: rechte lijnen tussen de routepunten, geen zoekresultaten, problemen met de routepunten zelf, enz.
Om een geldige Google API Key te krijgen, moet het hele proces voor aanmaken ervan doorlopen worden, inclusief het inschakelen van de facturering.
Open deze pagina: Google API Console. Klik op het plaatje hier rechts om het te vergroten. Volg deze stappen: - Ga naar 'Dashboard'. (Rode pijl) - Controleer de API's. (Groene pijl) - Voeg zo nodig API's toe. (Blauwe pijl) |
![]() |
20. Het werken met routepunten is vrijwel onmogelijk. Er gebeurt niets als ik ze wil verplaatsen, verwijderen, enz.
Antwoord
De meest waarschijnlijke oorzaak hiervan is een probleem met de Google API Key.
Als je Key ongeldig is, zullen daardoor allerlei problemen met de kaart optreden: rechte lijnen tussen de routepunten, geen zoekresultaten, problemen met de routepunten zelf, enz.
Om een geldige Google API Key te krijgen, moet het hele proces voor aanmaken ervan doorlopen worden, inclusief het inschakelen van de facturering.
Open deze pagina: Google API Console. Klik op het plaatje hier rechts om het te vergroten. Volg deze stappen: - Ga naar 'Dashboard'. (Rode pijl) - Controleer de API's. (Groene pijl) - Voeg zo nodig API's toe. (Blauwe pijl) |
![]() |
2. Als ik een route of nuttige plaatsen wil weergeven, krijg ik een foutmelding of een ander programma dan Google Earth wordt gestart, zoals bijv. PoiEdit.
Antwoord
Controleer voor alle zekerheid eerst of Google Earth geïnstallerd is.
Klik hier om zo nodig Google Earth te downloaden en te installeren.
Zijn er nog steeds problemen bij het weergeven van een route of nuttige
plaasten met Google Earth, dan kan het helpen om de installatie ervan te
herstellen.
Het is mogelijk dat KML bestanden (en/of KMZ bestanden) niet langer verbonden
zijn met Google Earth. Dit kan eenvoudig verholpen worden:
Klik op 'Voorkeuren' in het menu 'Extra'. Het voorkeurenvenster wordt geopend.
Selecteer de tab 'Google Earth' en klik op de knop om de installatie van
Google Earth te herstellen.
Als deze knop gedeactiveerd is (er kan niet op geklikt worden), klik dan hier om naar vraag A7 te gaan en erachter te komen hoe dat probleem opgelost kan worden.
Na het klikken op de knop zullen KML en KMZ bestanden weer verbonden zijn met
Google Earth: de routes zullen in Google Earth getoond worden.
Klik hier voor meer informatie.
Als ook dat het probleem niet oplost, verwijder dan zowel Google Earth als
Tyre en installeer ze allebei opnieuw.
Nog steeds problemen? Probeer dan dit:
Zorg ervoor dat je beheerdersrechten hebt voordat je deze stappen gaat zetten!
1. Klik met de rechter muisknop op een willekeurig KML bestand en kies voor de optie ´Openen met...´.
2. Klik op 'Kies een andere app'.
3. Selecteer een willekeurig programma, maar NIET Google Earth. Markeer de optie 'Dit type bestand altijd met dit programma openen'.
4. Klik op 'OK'.
5. Herhaal de stappen 1 - 4 voor de bestandssoort KMZ.
Nu zijn beide bestandssoorten verbonden met een verkeerde toepassing. Dat kan vreemd overkomen, maar daardoor wordt alle rommel in de instellingen opgeruimd, voordat je verder gaat:
6. Klik met de rechter muisknop op een willekeurig KML bestand en kies voor de optie ´Openen met...´.
7. Klik op 'Kies een andere app'.
8. Selecteer NU Google Earth. Markeer de optie 'Altijd deze app gebruiken'.
9. Klik op 'OK'.
10. Herhaal de stappen 6 - 9 voor de bestandssoort KMZ.
3. Tyre en Google Earth zijn allebei geïnstalleerd op mijn computer, maar Google Earth kan niet gestart worden vanuit Tyre.
Antwoord
Dit gebeurt soms (maar lang niet altijd!) als Google Earth op de computer
geïnstalleerd is vanuit een andere gebruikersaccount.
Zorg er dus voor dat Google Earth gestart kan worden vanuit iedere gebruikersaccount
op de computer.
Het is ook een mogelijkheid om Google Earth nog eens te installeren op de
computer. Dat kan eenvoudig op dezelfde locatie. (In feite is er dan dus maar
één installatie aanwezig op de computer.)
4. Is er een manier om de volledige route weer te gevan in plaats van alleen maar rechte lijnen tussen de routepunten?
Antwoord
- Controleer de tab 'Bestanden' bij de voorkeuren: de optie 'Routetracks gebruiken' moet aangevink zijn. Vervolgens:
- Controleer de firewall om er zeker van te zijn dat Tyre toegang heeft tot internet.
Als het probleem daarmee niet opgelost is, installeer Tyre dan opnieuw.
Met Google Earth is er ook een ander mogelijkheid om de route van het ene
routepunt naar het andere weer te geven: zodra de route getoond wordt in
Google Earth, heeft ieder routepunt een beschrijving 'Route tonen (Google Earth)'.
Klik op deze beschrijving om de route te laten berekenen tussen dat routepunt
en het volgende.
Nog steeds problemen die niet op te lossen zijn?
Neem contact op!